شاخص اولین بازدید ( First Visit Metric )

سرفصل های مقاله

شاخص بازدید مجدد ( Returning Visit Metric )
منابع ایجاد ترافیک برای سایت ( Traffic Sources )
Engagement در مقابل عدم engagement در وب سایت
بازار هدف چگونه وب سایت شما را میابند و در اولین بازدیدشان از سایت تان چگونه عمل می­ کنند؟ شاخص اولین بازدید به این سوالات پاسخ می دهد.

از چپ به راست : اولین بازدید ( مردم چگونه وب سایت مرا یافتند؟ )

شاخص اولین بازدید ( First Visit Metric ) به این که افراد چگونه سایت شما را پیدا می ­کنند می پردازد. به عنوان مثال از طریق جستجوی طبیعی ( organic search ) یا رسانه ­های اجتماعی ( social media ) و اینکه تا چه میزان در سایت شما ­می مانند. این شاخص میزان engagement در سایت را مبتنی بر یکی از این دو معیار در نظر می گیرد : متوسط زمان سپری شده در سایت ( Average Time on Site ) و تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید ( Pages per Visit ). به محض تشخیص ( به عنوان مثال متوسط زمان سپری شده در سایت معادل 10 ثانیه باشد ). بازدیدکنندگان جدید به کسانی که در سایت engaged شده ­اند و کسانی که اصلا در سایت engage نشده ­اند تقسیم ­بندی می­ شوند.

شاخص بازدید مجدد ( Returning Visit Metric )
شاخص اولین بازدید از آن جهت مهم است که به بازاریابان این امکان را می ­دهد که در یک نگاه بفهمند که کدام منبع ترافیکی باعث ایجاد ترافیک با کیفیت بالا برای وب سایت شان شده­ است. با استفاده از شاخص اولین بازدید بازاریابان قادر به توضیح و جذب مخاطبان تصادفی در ترافیک خواهند بود. جمع کل بازدیدهای جدید نشان ­دهنده تعداد افراد جدیدی است که در بازدیدهای ماهیانه وارد چرخه می ­شوند.

مقاله مرتبط:  5 ترفند شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) جهت موفقیت کسب و کار در فضای مجازی
منابع ایجاد ترافیک برای سایت ( Traffic Sources )
برای یک بازاریاب دیجیتالی دانستن این موضوع که کدام منابع یا کانال های ترافیکی بازدیدکنندگان را به وب سایت جذب می ­کنند، ضروری است. منابع ترافیک وب سایت یک شاخص اصلی است که موفقیت هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ را تحت تاثیر قرار می دهد. این شاخص از تعریف استاندارد کانال ترافیک در Google Analytics ( تجزیه و تحلیل گوگل ) استفاده می­ کند.

Engagement در مقابل عدم engagement در وب سایت
درگیری ( Engaged ) در مقابل عدم درگیری در سایت یک آستانه یکتا برای هر کسب وکار منحصر به فرد خواهد بود. در این شاخص آستانه درگیری به عنوان متوسط زمان سپری شده در سایت یا تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید قابل تعریف خواهد بود. هر دو مقیاس به خوبی قادر به نشان دادن کیفیت یک بازدید هستند. بازاریابان دیجیتالی شاید علاقه مند به پیگیری معیاری مانند نرخ تکمیل هدف ( goal completion rate ) نیز باشند.

شاخص اولین بازدید یک شاخص مفید برای هر تیم بازاریابی برای پیگیری است. نکته اصلی در استفاده از این شاخص استفاده همزمان از سایر معیارها مانند شاخص بازدید مجدد ( returning visit metric ) و شاخص اطلاع رسانی ( awareness metric ) به همراه آن است.

نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری از شاخصهای کلیدی در بازاریابی اینترنتی

سرفصل های مقاله

برند شما به وسیله بازاریابی داده محور، قدرتمند میشود
نرخ تکمیل و بازدید از سایت ( Page Visits and Completion Rate )
آمار مشتری ( Customer statistics )
برند شما به وسیله بازاریابی داده محور، قدرتمند میشود
بازاریابی جایگاه جذابی در تقاطع علم و هنر دارد. از یکسو بازاریابان درجه یک از خلاقیت و مهارتهای هنری خود برای ایجاد کمپین های هنری بهره می گیرند تا نامشان در میان مخاطبان بپیچد. از سوی دیگر آنها دائما عملکرد هر کمپینی را تجزیه و تحلیل و اندازه گیری می کنند تا روش انتقال پیام خود را اصلاح کنند و عملکرد خود را بهینه سازند. استفاده از شاخصهای عملکرد کلیدی ( KPI ) و شاخصهای بازاریابی اینترنتی به شما کمک خواهد کرد تا میزان عملکرد فعالیت های بازاریابی اینترنتی خود را در فضای مجازی اندازه گیری نمایید.
شاخص نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری در بازاریابی اینترنتی ( Online Conversion Metric )

تا چه اندازه مخاطبان آنلاین شما به مشتریان خریدار تبدیل می شوند؟

از چپ به راست: نرخ تبدیل : میزان موفقیت فعالیتهای بازاریابی اینترنتی در افزایش فروش آنلاین و تبدیل مخاطبان به مشتری در فضای مجازی

شاخص نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری ( online conversion metric ) اینکه شما تا چه میزان در تبدیل مخاطبان آنلاین خود به یک مشتری موفق بوده اید، را می سنجد. مقیاس این نرخ تبدیل با توجه به نوع کسب وکار اینترنتی که در آن فعالیت می کنید، متفاوت است. به عنوان مثال یک شرکت فعال در زمینه تجارت الکترونیک به دنبال اندازه گیری میزان خرید آنلاین است درحالی که یک کسب وکار SaaS ( نرم افزار به عنوان سرویس ) میخواهد تعداد ثبت نامهای آزمایشی ( trial sign ups ) را بداند. تصویر بالا نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری را برای فروشگاه اینترنتی یک شرکت نرم افزاری مشخص می کند.

مقاله مرتبط:  چگونه به بیشترین سطح در الگوی برندسازی صوتی دست یابیم؟
نرخ تکمیل و بازدید از سایت ( Page Visits and Completion Rate )
بازاریابان دیجیتالی در رابطه با صفحاتی که مخاطبین در وب سایت های تحت مدیریت آنها طی می کنند تا از یک بازدیدکننده تبدیل به یک مشتری شوند ( خرید کننده ) باید اطلاع داشته باشند. در بسیاری از کسب وکارها این مسیر به صفحات محصول، ویژگی های محصول و کارت خرید منتهی میشود. بنابراین اندازه گیری ترافیک این صفحات، شاخص مهمی برای تعداد افراد درگیر در فرایند خرید ( purchase funnel ) که از خود علاقه و قصد خرید نشان داده اند، است. به همین ترتیب دنبال کردن نرخ تکمیل ( به اتمام رساندن خرید )، شاخص نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری را تایید می کند و میزان موفقیت وب سایت را در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه یا مشتری نشان میدهد.

آمار مشتری ( Customer statistics )
برای تکمیل فرایند خرید آنلاین، بازاریابان دیجیتالی باید به دنبال ردیابی مشتریان بالفعل و بالقوه در طول زمان باشند. در بالا از مثال شرکت نرم افزاری استفاده شد و منطق مشابهی بر دیگر انواع کسب وکارهای اینترنتی را هم می توان تعمیم داد. در اینجا چند آمار کلیدی که نیازمند توجه است آورده شده:

مشتریان جدید ( New Customers ): خریدارانی که بار اول است که خرید می کنند.
مشتریان مجدد ( Returning Customers ): خریدارانی که حداقل یک خرید پیشین داشته اند.
درآمد متوسط هر خریدار ( Average Revenue per Buyer ): کل درآمد در یک بازه زمانی تقسیم بر کل تعداد خریداران
کل تراکنشها ( Total Transactions ): تعداد کل خریدهای انجام شده در طول یک دوره زمانی صرف نظر از اینکه توسط یک مشتری جدید انجام شده یا یک مشتری قدیمی
کل درآمد ( Total Revenue ): میزان درآمد حاصل از انواع مشتریان در طول یک دوره زمانی
مقاله مرتبط:  آنلاین مارکتینگ در مقابل تبلیغات آفلاین، کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟
برای ارائه گزارشی دقیق از عملکرد بازاریابی دیجیتالی، شاخص نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری باید با دیگر شاخص های مرتبط در حوزه بازاریابی اینترنتی همراه شود. حتما در کنار این شاخص به پیگیری شاخص اطلاع رسانی ( awareness metric )، شاخص اولین بازدید ( first visit metric ) و شاخص بازدید مجدد ( returning visit metric ) نیز بپردازید.